Werk aan de winkel [blog]

Uiteindelijk draait alles wat wij bij Scalabor doen om werk. Zinvol en passend werk voor de medewerkers en voor werkzoekenden die wij via arbeidsontwikkeltrajecten begeleiden naar een betaalde baan. En die banen creëren wij zelf niet, daarbij zijn we afhankelijk van werkgevers. Daarom was het dan ook heel goed nieuws dat vanuit de trendrapportage banenafspraak 2020 bleek dat er afgelopen jaar 3% meer banen in onze regio zijn bijgekomen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat klinkt niet als heel veel. Maar wetende dat corona een enorme impact heeft op de arbeidsmarkt en juist meer mensen een baan zoeken, is dit helemaal niet verkeerd. Zeker niet wanneer we het afzetten tegen de nulmeting die een paar jaar geleden is geweest en de doelstelling die het Rijk stelt. In onze regio zijn bijna 25% meer banen in het kader van de banenafspraak gecreëerd dan vooraf gesteld. Terecht wees Prof. Ton Wilthagen er in zijn opiniestuk in het FD afgelopen week op dat dat er nog veel meer zouden kunnen zijn als regelgeving vereenvoudigd wordt en we af stappen van het stigma arbeidshandicap. Dat laatste is alleen mogelijk als we gaan kijken naar wat iemand wel kan in plaats van wat iemand niet kan. Om die reden vind ik de Engelse term Diversity in Talent en de Belgische omschrijving Maatwerkers ook zoveel beter! Naast een sociale noodzaak is er echter ook sprake van een economisch belang om iedereen mee te laten doen. Met een groeiende economie hebben we straks iedereen nodig op de arbeidsmarkt en kunnen we het ons niet veroorloven om ook maar iemand aan de kant te laten staan.

Samenwerkingsovereenkomst Look-O-Look
Uit de cijfers blijkt dus dat heel veel werkgevers, op de markt en bij de overheid, in de regio dit heel goed begrijpen en via de banenafspraak de combinatie sociaal en economisch maken. Ook afgelopen week zag ik daar weer een aantal hele mooie voorbeelden van. Zo tekende ik bij Look-O-Look in Andelst -één van de grootste snoepproducenten in Nederland- een samenwerkingsovereenkomst. Insteek is dat ten minste 10 fte op locatie aan de slag gaan. De eerste groep is zelfs al begonnen en ik werd bij mijn bezoek direct door hen aan het werk gezet. De groep was heel enthousiast over hun nieuwe baan, een aantal collega’s gaf aan dat ze al veel eerder de stap naar een reguliere werkgever hadden moeten maken. Nu is dit ook wel een werkgever die veel ervaring heeft op het gebied van arbeidsparticipatie, maar mooi dat dit zo goed uitpakt. Win-win voor Look-o-Look, Scalabor en onze medewerkers. En overigens ook voor mijn kinderen, want ik kwam na het gesprek thuis met een grote zak snoep!

Meer mooie samenwerkingen
Ook mooi was het gesprek dat mijn collega Wendela voerde met Alliander waarbij de insteek is dat we gezamenlijk ten minste 10 banen per jaar gaan creëren. De exacte invulling wordt in de komende weken opgepakt maar samen met het Werkgeversservicepunt gaan we heel hard ons best doen om hier een groot succes van te maken! Samen met collega Cantor had ik vervolgens een gesprek met een bedrijf dat van plan is om in de regio deelbakfietsen te gaan plaatsen waarbij de idee is dat onze collega’s een stuk van het onderhoud gaan doen! Ook mooi: onlangs zijn we vanuit onze afdeling e-fulfilment gestart om de afwikkeling te doen voor webshop www.craftonly.nl. Dit is één van de grootste bier-webshops van Nederland waar je een enorm aantal speciaal bieren kunt bestellen. En het zijn dus Scalabor medewerkers die zorgen dat de bestellingen op de juiste plek komen. Lekker en inclusief kunnen dus ook heel goed samengaan waarbij logistieke banen ook nog eens banen zijn die in de toekomst veelgevraagd zijn.

Werk aan de winkel
Minder inclusief vond ik de actie van Lidl afgelopen week waarbij een goedkope kopie (in prijs en kwaliteit) van onze eigen oer-Hollandse Jumbo Fietspomp werd aangeboden. Waarom? Zoals iemand op social media zei: ‘Voor 15,95 is de Jumbo fietspomp eigenlijk al een cadeautje, en gaat ook nog eens tientallen jaren mee.’ Als je ook nog eens weet dat dit Nederlandse design item al tientallen jaren door mensen met een arbeidsbeperking gemaakt wordt, waarom zou je dan uit het ‘verre Oosten’ een kopie halen? Zonde. Maar eerlijk is eerlijk, Lidl biedt in haar winkels en distributiecentra wel weer heel veel mogelijkheden voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Goede ontwikkelingen dus, ondanks de bijzondere tijden waarin we leven. De uitdaging lijkt op dit moment niet eens de banen zelf te zijn, maar vooral de toeleiding en de matching van vacature en werkzoekenden. Werk aan de winkel dus!