PeezeKoffie

Hoe één nieuwe collega Peeze’s kijk op duurzaamheid voorgoed veranderde

Geplaatst op:
Categorie: Praktijk verhalen

Duurzaamheid zit in het DNA van koffiebranderij Peeze. Van eerlijke handel tot biologische koffie: het Arnhemse bedrijf wil vooroplopen. Maar tot voor kort ontbrak één belangrijk onderdeel in hun duurzaamheidsaanpak: de sociale impact, dichtbij huis. “We waren vooral bezig met de sociale kant bij de bron van de koffieketen,” vertelt Rik van Paassen, duurzaamheidsmanager. “Maar waarom niet in onze eigen branderij in Arnhem?”

Eerlijk gezegd,” vertelt Rik, “vooroordelen en onwetendheid hielden ons tegen. Het idee dat het misschien ten koste zou gaan van kwaliteit of productiviteit.” Dat veranderde toen Rik samen met medewerker Doreen de Vries in gesprek ging met Scalabor. “We wilden weten: hoe werkt het, wat mogen we verwachten, hoe zorgen we dat het past in ons bedrijf?” De eerste plaatsing verliep niet succesvol. “Zie je wel, dachten we toen. Onze vooroordelen leken bevestigd.” Tot Giuseppe in beeld kwam en alle twijfels voorgoed van tafel veegde.

Aanstekelijke vibe

“Giuseppe is een harde werker en technisch erg handig. Dit maakt hem een waardevolle aanvulling voor ons productieteam. Hij heeft een gehoorbeperking en daarom gaat de communicatie gewoon nét even anders. Via WhatsApp, liplezen of met een paar creatieve gebaren. En dat werkt prima.” Toch is het niet alleen zijn professionaliteit die opvalt. “Hij barst van de energie,” zegt Rik. “Zijn positieve vibe werkt aanstekelijk. Hij wil écht bijdragen, en dat voel je in het hele team.” Ondertussen heeft Giuseppe zijn collega’s al een paar onmisbare gebaren geleerd: van ‘goedemorgen’ tot ‘biertje?’. “Met zijn glimlach begint elke dag net een stukje vrolijker.”

Vooroordelen ontkracht

Bij Peeze leefden vooraf allerlei twijfels: heeft iemand uit de doelgroep niet een ‘zwaardere rugzak’? Hebben de teamleiders hier wel zin in en tijd voor? Is het geen extra belasting voor het team? Het tegendeel bleek waar. “Teamleiders zeiden gelijk ‘Kom maar op!’. En als je ziet wat het oplevert,” zegt Rik. “Meer energie, meer saamhorigheid, en bovenal: een extra paar goede handen. Als we vandaag nóg een Giuseppe konden vinden, zou hij direct mogen beginnen.” De belangrijkste les van Peeze: begin bij stap 1 en doe het gewoon. “Laat je niet remmen door scepsis of het idee dat je alles eerst moet uitwerken,” benadrukt Doreen. “We zijn gestart met draagvlak in het MT, stelden veel vragen aan Scalabor, bekeken welke afdeling het meest geschikt was en begonnen. Scalabor neemt veel zorgen weg. Elke stap die je zet, is winst. En geloof me: je krijgt er enorm veel voor terug.”

‘Dit smaakt absoluut naar meer’

Herbruikbare emmers met impact

Voor klanten zoals de Provincie Gelderland levert Peeze koffiebonen in herbruikbare emmers. Een duurzaam alternatief dat honderden kilo’s plastic afval scheelt. De lege emmers gaan
terug naar de sociale wasstraat (CupxChange) waar ze worden gereinigd. Daarna vult Giuseppe ze opnieuw met verse koffie. Zo zorgen de emmers niet alleen voor milieuwinst, maar ook voor werkgelegenheid: jaarlijks goed voor 800 uur. “We kunnen precies doorrekenen wat een klant bijdraagt aan plasticreductie én sociale impact,” legt Rik uit. “Die inzichten helpen klanten bij hun eigen duurzaamheidsdoelen.”

Meer nieuws