Sharing is caring (blog)
Hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen
Er gebeurt veel binnen Scalabor. Heel veel. Dan is het van belang om al deze activiteiten goed te communiceren. Extern, maar zeker ook intern. En dat is nog best wel lastig binnen een bedrijf waar dagelijks bijna 2500 mensen – medewerkers en deelnemers aan verschillende ontwikkelprogramma’s – rondlopen. Helemaal omdat bij ons niet iedereen toegang heeft tot intranet en er ook collega’s zijn die iets minder digitaal vaardig zijn, of wat meer moeite hebben met lezen en schrijven. Dat betekent dat we continu heel goed moeten nadenken over hoe we zorgen dat alle informatie zoveel mogelijk mensen bereikt.
We stellen ons kwetsbaar op
Binnen onze eigen locaties doen we dat bijvoorbeeld via zogenaamde narrowcasting-schermen, die bij de receptie en in de kantines hangen. Ook ontvangt elke medewerker maandelijks het Talentje, een publicatie met de belangrijkste informatie (van en over Scalabor) die wordt bijgesloten bij de loonstrook. Medewerkers die op intranet kunnen (diegenen die een Scalabor mailadres hebben) kunnen bovendien dagelijks het laatste nieuws daar volgen. Op dit moment is een werkgroep bezig om er samen met Afas voor te zorgen, dat later in het jaar al onze collega’s via een app toegang hebben tot deze informatie. In de tussentijd delen we zoveel mogelijk info ook via sociale media – met name Twitter, LinkedIn en onze eigen Facebookpagina. Daarmee stellen we ons best kwetsbaar op en gaan we tegen communicatieregels in die zeggen dat je interne info eigenlijk niet extern moet delen. Maar dat doen we toch, want het is een goede manier om te communiceren met zoveel mogelijk mensen. Mede om die reden schrijf ik wekelijks dit blog, zodat we op die manier het laatste nieuws en de activiteiten van de directie (want wat doen die nu eigenlijk de hele dag? 😀) kunnen delen. Daarbij komt dan wel dat ook mensen buiten Scalabor meelezen, maar dat is juist fijn, want daarmee weet het bredere publiek en onze stakeholders ook direct waar we allemaal mee bezig zijn. Vorige week nog, werd ik gebeld door een journalist van De Gelderlander over iets wat ik in mijn laatste blog geschreven had (dat heb ik overigens nog niet in de krant teruggezien).
Bijpraten tijdens de zeepkist
Een aantal keer per jaar organiseren we bovendien een zeepkistbijeenkomst, waarin we leidinggevend en ondersteunend personeel bijpraten over de laatste ontwikkelingen. Afgelopen week was er weer eentje waar iets meer dan 100 collega’s bij aanwezig waren. Ik mocht ze bijpraten over de resultaten van het afgelopen jaar en de uitdagingen voor het lopende jaar. Raoul Copier – voorzitter van de OR – praatte medewerkers bij over de activiteiten van de ondernemingsraad. Wiesje Eijsink – onze HR-manager – gaf een presentatie over de resultaten van het recente medewerkersbelevingsonderzoek en het jaarprogramma van Fitter/Leuker/Slimmer.
Onder de indruk van alle activiteiten
Informatie over die laatste activiteiten delen we overigens ook – een beetje ouderwets maar heel effectief – op onze publicatieborden, die her en der op onze locaties hangen. Wanneer ik daar nu op kijk, ben ik best wel onder de indruk van alle activiteiten die georganiseerd worden. Zo doen er op dit moment 15 teams mee aan Stapril (waarbij ze zoveel mogelijk stappen proberen te zetten in de maand april), gaat binnenkort het nieuwe COOL-programma van start dat medewerkers die dat willen, helpt met afvallen en een gezonde leefstijl (kan je soms best wel wat hulp bij gebruiken), biedt Scalabor samen met het Sportbedrijf Arnhem korting op sportabonnementen, kan je je inschrijven voor een training om je basisvaardigheden lezen en schrijven te verbeteren (inclusief goed gebruik van d’s en t’s lees ik; heb ik ook wel nodig), en wordt binnenkort in navolging van de workshop Koken voor een Prikkie (in samenwerking met MEE) de Supermarkt Safari georganiseerd, waarin je wordt geholpen om in de supermarkt slimmere keuzes te maken (het leven is al duur genoeg!). Bovendien kan je je nu al inschrijven voor de volgende Scalaloop op 13 mei en voor de komende Bingoavond op 29 april. Best veel, zou ik zeggen. Voor de zekerheid sluit ik een foto bij van het publicatiebord, want je kan nooit te veel informeren!