Naar de inhoud

Zoekresultaten

Stress (blog)

De kerstvoorbereidingen zijn weer in volle gang

Ik ben er eigenlijk nog helemaal niet aan toe en het weer is er ook nog niet naar, maar het laatste kwartaal is aangevangen. En dat betekent niet alleen dat het eerder donker wordt en dat straks de verwarming weer aan moet, maar ook dat de winkels (nu al!) vol liggen met pepernoten en chocoladeletters. Voor Scalabor betekent dit bovendien dat onze collega’s in de Intratuin druk bezig zijn met de opbouw van de kerstafdeling (het ziet er echt weer fantastisch uit!). En we zijn ook begonnen met het inpakken van tienduizenden kerstpakketten voor verschillende klanten. Dat vinden wij altijd leuk werk, omdat het afwisselend is en je toch even binnen mag kijken bij een ander; wie krijgt wat en bij welk bedrijf moet je werken om het mooiste pakket te krijgen. Spoiler alert; de pakketten lijken dit jaar bij veel bedrijven kleiner te zijn dan vorig jaar. We zagen toen nog weleens pakketten met 40 items en nu is de max toch wel 28. Zo moet iedereen de broekriem aanhalen.

 

Werk veranderingen en prikkels

Naast dat het leuk en afwisselend werk is, levert het inpakken van kerstpakketten ons ook nog wel wat op. En dat is noodzakelijk om ook de voor ons de stijgende kosten te kunnen blijven betalen. Tegelijkertijd brengt het ook wel wat onrust met zich mee. Nu we eerder in het jaar een gedeelte van ons pand aan de Driepoortenweg hebben teruggegeven aan de verhuurder, moesten we een hele hal vrijmaken om de opstelling voor de kerstpakketten in te richten. Het gaat daarbij om een werkopstelling die van twee kanten bediend kan worden, waar onze collega’s zittend en staand aan kunnen werken en waar de aanvoer en opslag van items plaatsvindt. Heel concreet betekent dit dus dat een aantal collega’s tijdelijk verhuisd zijn naar andere afdelingen. En omdat het op die afdelingen ook wat drukker is dan dat in het verleden was, toen we 10.000 m2 extra hadden, betekent het dat we even moeten inschikken. Geen probleem voor de meesten van ons, zelfs ook wel even gezellig, maar wanneer je wat meer moeite hebt met prikkels of verandering extra lastig vindt, dan is het niet altijd leuk en dan levert dat her en der best wat stress op. Dat begrijp ik heel goed en gelukkig hebben we dan ook allerlei andere locaties zoals onze kwekerij, ook om de hoek bij het bedrijf Dovox, waar onze medewerkers die dat nodig hebben prikkelvrij kunnen werken.

 

Wat kunnen werkgevers doen

Wat ook stress oplevert is wanneer je niet uitkomt met je salaris of met je uitkering. Nu is bestaanszekerheid een groot thema deze verkiezingen, maar er zijn ook allerlei dingen die een werkgever kan doen om te helpen in het belang van de medewerker, maar ook in het eigen belang van het bedrijf. Armoede stress zorgt namelijk voor mindere productiviteit en hoger verzuim. Om zelf eens mee te maken wat armoede stress met je doet heeft het Nationaal Fonds Kinderhulp het spelletje Uitweg ontwikkelt, gratis te downloaden in de app store. Binnen een paar minuten levert dat spel je zoveel stress op dat je niet meer aan andere zaken kan denken. Precies datgene wat te weinig geld, om in basale levensbehoefte te voldoen, met je doet. Voor Geldfit, een organisatie die onder andere door de Rabobank gesteund wordt, mocht ik tijdens een webinar toelichten wat werkgevers kunnen doen om hun medewerkers te helpen. 

Bekijk hier de webinar: Doelen & Activiteiten werkgevers perspectief – NATIONALE COALITIE FINANCIËLE GEZONDHEID (webinardirect.nl)

 

Hulp en ondersteuning

Natuurlijk is het verhogen van het loon of een uitkering een mogelijkheid, maar dat moet wel door werkgevers betaald kunnen worden. Voor velen – ook voor Scalabor – zit dat er op dit moment niet in. Wat wij wel doen is dat we al onze leidinggevende getraind hebben in het herkennen van financiële problematiek bij medewerkers en in het aangaan van een gesprek. Het doel is vervolgens niet om alles in één keer op te lossen, maar wel om de collega’s te helpen gebruik te maken van de verschillende loketten en faciliteiten die hulp kunnen bieden. Zo doen onze maatschappelijk werkers en budgetcoaches fantastisch werk in het verkrijgen van een financieel overzicht, aanschrijven van instanties en financiële planning. Vanuit de FNV wordt er jaarlijks hulp geboden bij het invullen van belastingaangiftes en in de Digitale Werkplaats kun je ondersteuning krijgen voor toegang tot het woud van instanties. Maar we organiseren in samenwerking met allerlei instanties een scala aan trainingen; hoe bespaar je energie (duur!), supermarkt safari’s om andere keuzes te maken (ook duur), stoppen met roken (helemaal duur!), koken voor een prikkie en uitkomen met je inkomen. We proberen de verschillende regelingen ten aanzien van bijvoorbeeld energiecompensatie en de Gelrepas te vertalen in normale mensentaal, waarbij we aangeven hoe het een en ander per gemeente werkt (want het werkt overal anders!). Het is er allemaal op gericht om aan het einde van de maand meer over te houden, waardoor dit de stress die dit met zich meebrengt enigszins verlicht. Het is jammer dat het nodig is, maar wel mooi dat we onze ervaring op dit gebied kunnen delen met andere werkgevers. En wanneer je dit leest en wel wat hulp kan gebruiken (en je bij Scalabor werkt!), klop dan even aan bij je werkbegeleider!