Naar de inhoud

Zoekresultaten

Mijn laatste week bij Scalabor (blog)

Een week vol hoogtepunten

De laatste week! Zo voelt het eigenlijk nog steeds niet. Tot op de dag van vandaag ben ik volop bezig geweest. Afgelopen week gaf ik nog een gastcollege over de inclusieve arbeidsmarkt aan studenten van de HAN, had ik een laatste vergadering met onze raad van commissarissen, publiceerden we ons jaarverslag over 2024 en openden we De Vakmakers, ons nieuwe opleidingscentrum waar deelnemers binnen drie maanden worden opgeleid voor banen in de energietransitie, installatietechniek en de bouw. Een fantastische samenwerking met de gemeente Arnhem, het Nationaal Programma Arnhem-Oost en tal van werkgevers. En nog mooier: de eerste tien deelnemers zijn al gestart en volgende week beginnen er nog zes!

Trots op wat we samen hebben bereikt

Het opzetten van De Vakmakers, de succesvolle opening en het aangaan van de samenwerkingen komen volledig op het conto van het team Arbeidsontwikkeling en Marketing & Communicatie, daarbij ondersteund en aangejaagd door projectleider Lars Nieuwenhoff. Echt geweldig wat zij gepresteerd hebben. En als vertrekkend directeur is het heel goed om te zien hoe de organisatie dit zelf heeft opgepakt. Dat maakt dat ik niet alleen vol trots vertrek, maar ook met de wetenschap dat ik het bedrijf in goede handen achterlaat. Daarbij heb ik het volste vertrouwen dat mijn collega Wendela Verkaik, als waarnemend directeur, ervoor zorgt dat Scalabor alleen nog maar mooiere dingen gaat doen en nog meer bijdraagt aan een inclusieve arbeidsmarkt.

Opruimen en vooruitkijken

Omdat de afgelopen weken vooral ‘business as usual’ waren, heb ik nog weinig gedaan aan het opruimen van mijn kantoor of het opschonen van bestanden en e-mails. Misschien heb ik het stiekem ook wel een beetje voor me uitgeschoven! Want alhoewel ik enorm uitkijk naar mijn nieuwe rol bij KplusV, vertrek ik met weemoed. Toch zal ik er nu echt aan moeten geloven en mijn spullen moeten gaan inpakken. Maar omdat ik in de komende weken mijn vakantiedagen opmaak voordat ik op 1 april met mijn nieuwe baan begin, en omdat stilzitten niet in mijn aard ligt, heb ik dan dus voldoende tijd om mijn bestanden en e-mails op te ruimen (of ben ik het nu weer aan het vooruitschuiven? 😊).

Ruim 300 blogs en een bijzondere reis

De laatste week betekent ook mijn laatste Scalabor-blog! Ruim 300 moet ik er in de afgelopen zeven jaar geschreven hebben. Iedere week een klein stukje over het reilen en zeilen van hét sociaal ontwikkelbedrijf van Midden-Gelderland. Toen ik ermee begon, wilde ik vooral mijn collega’s laten weten wat de directeur zoal allemaal doet. Waar ik trots op was, wat me opviel, welke afspraken ik had of waar ik me boos over maakte. Volledige transparantie, zodat de bestuurder minder op afstand zou staan. Omdat ik medewerkers het beste kon bereiken via social media, plaatsten we het blog wekelijks op onze website en ook op Facebook, etc. Dat zorgde ervoor dat ook buitenstaanders alle berichten konden lezen. Hierdoor hebben heel veel mensen de ontwikkelingen van Scalabor de afgelopen jaren kunnen volgen. Ze konden zien welke mooie dingen onze medewerkers doen en wat de toegevoegde waarde is van bedrijven zoals het onze in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Ik hoop dat de wekelijkse blog wat meer inzicht heeft gegeven in wat een sociaal ontwikkelbedrijf zoal doet en wat voor mooie mensen er werken. Ik hoop dat ik hen via het blog een gezicht heb kunnen geven. Want dat verdienen ze!

Dank en afscheid

Voor mijzelf had het schrijven van het blog een bijna therapeutische werking; even een moment aan het einde van de week om na te denken over de afgelopen week. Over wat we gedaan hadden en wat we nog moesten doen. De meer dan 300 blogs geven samen een goed beeld van de transformatie van Scalabor: van een traditionele sociale werkplaats naar een modern sociaal ontwikkelbedrijf. Ik ben ontzettend trots op wat we hier samen hebben bereikt!

Afscheid nemen doe ik nog niet. Dat doen we op 13 maart met twee bijeenkomsten voor medewerkers en een symposium voor relaties met als titel ‘Oplossingen die werken’. Ik vind het een hele eer dat dit voor mij wordt georganiseerd en ik kijk ernaar uit om iedereen nog even te spreken en persoonlijk te bedanken voor de samenwerking. U als lezer van dit blog wil ik langs deze weg alvast danken voor het feit dat u de tijd heeft genomen om wekelijks mijn stukjes te lezen. Echt heel fijn dat u meekeek en de moeite nam om iedere week weer even in te checken. Daarmee bent u deelgenoot geworden van de reis die Scalabor in zeven jaar heeft gemaakt! Heel hartelijk dank voor uw betrokkenheid!

Met vriendelijke groet,

Marcel Hielkema Directeur