Uitdagingen en mooie initiatieven [blog]

Afgelopen week heb ik onze medewerkers – leidinggevenden en staf afdelingen – bijgepraat over de ontwikkelingen bij Scalabor. Helaas kon dat ook deze keer niet live, maar deden we dat weer via een digitale zeepkist. Na wat technische opstartperikelen logden ruim 100 collega’s in. De boodschap is nog steeds dat het heel goed is dat we kunnen blijven doorwerken. Goed voor onze medewerkers, klanten, bedrijf en de gemeenschap. Dit kan alleen maar door blijvend de coronamaatregelen in acht te nemen. Gelukkig gebeurt dat goed en houden we tot nu toe het virus buiten de deur, maar het vraagt wel continue aandacht en aanpassingen. Ook hebben we het gehad over de stijgende vraag naar onze dienstverlening met betrekking tot arbeidsontwikkeling. Als gevolg van het virus raken steeds meer mensen hun baan kwijt. Scalabor heeft in de regio een belangrijke rol om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden. Dat werk is er gelukkig nog steeds. Alleen al op onze website staan meer dan 50 vacatures open bij partners die aangeven open te staan voor invulling vanuit Scalabor. Daarnaast is er nog ruimte voor deelnemers aan de verschillende branchetrajecten, waarvoor werkgevers banen hebben gegarandeerd. Omdat op dit moment een aantal medewerkers uit voorzorg thuis is, is nu de uitdaging dan ook om aan de ene kant met minder mensen toch onze klanten te blijven bedienen. En aan de andere kant meer werkzoekenden te begeleiden richting werk. En dit alles in een zo veilig mogelijke omgeving.

​​​​​​​Collega’s denken mee
Om die veilige omgeving te kunnen waarborgen, hebben we afgelopen week weer heel goed gekeken waar er nog verdere aanpassingen nodig zijn. Gelukkig denken medewerkers daar zelf ook heel goed in mee. Zo gaven een aantal collega’s op de montage afdeling aan dat bij een van de machines – waar met twee man gewerkt wordt – 1,5 meter afstand houden lastig is. Door een plexiglas scherm te plaatsen, kan er nu wel goed doorgewerkt worden. Ook kunnen we constateren dat het goed werkt dat medewerkers op hun werkplek lunchen, nu het personeelsrestaurant nog maar plek biedt aan 30 personen. Maar hierdoor werd het wel weer drukker bij de koffieautomaat. Dus hebben we nu extra koffiemachines geplaatst om dit te spreiden. En over lunch gesproken: het horecateam heeft afgelopen week een fantastisch initiatief gelanceerd. Medewerkers die thuis aan het werk zijn, kunnen hun maaltijd online bestellen en deze wordt dan vervolgens corona-proof thuisbezorgd. Wat een service!

Bloemenservice voor Rijnstate
In de tussentijd wordt er in een andere horecagelegenheid ook druk gewerkt; nadat het oude tuincafé van onze Intratuin vorige week gesloopt is, is de fundering voor het nieuwe restaurant inmiddels gelegd. En worden zelfs de eerste nieuwe wanden al geplaatst. Zo worden voorzichtig de eerste contouren van het nieuwe tuincafé zichtbaar! Eind november verwachten we weer open te kunnen. Neem gerust een kijkje in de Intratuin als je nu al nieuwsgierig bent naar de voortgang! Ze zitten in het tuincentrum overigens niet stil. Want naast het feit dat de kerstafdeling bijna klaar is (het ziet er echt weer fantastisch uit!), hebben we afgelopen week ook een hele mooie overeenkomst met Rijnstate gesloten. In het kader van de verdere invulling van onze samenwerking gaan we vanuit Intratuin namelijk een van de twee leveranciers worden van boeketten voor het ziekenhuis. Met 6500 medewerkers kan je je voorstellen dat er best eens een boeketje die kant op gaat! We zijn heel blij met deze samenwerking, omdat het direct ook weer inclusieve banen aan onze kant oplevert. Wellicht ook een idee voor andere organisaties om op deze manier bij te dragen?! Wij verzorgen graag de bloemen, maar kunnen ook helpen bij bijvoorbeeld de kerstdecoratie!

ISO certificering
Op de valreep nog even heel goed nieuws: onze afdeling geconditioneerd verpakken is hernieuwd ISO gecertificeerd, echt super! Het betekent dat we wederom aan alle eisen voldoen om op een veilige manier voedsel te verpakken en daarmee onze klanten kunnen blijven bedienen. Sterker nog, we voldoen zelfs aan net iets scherpere eisen. Dus we mogen nu ook een aantal andere klanten gaan helpen. Top gedaan team!