Geen slechte week, toch?! [blog]

Op donderdag 22 november hebben we het nieuwe ArbeidsOnderzoekCentrum (AOC) van Scalabor aan de Bruningweg officieel geopend! Dat deden we tijdens een bijeenkomst van het Werkbedrijf Midden-Gelderland dat heel toepasselijk als thema “samenwerking” had. Tijdens de bijeenkomst, waar wethouders uit de 9 gemeenten uit de regio en vertegenwoordigers vanuit het onderwijs en van werkgevers- en werknemersorganisaties aanwezig waren, mocht ik een presentatie geven over wat we doen in het AOC waarna onze trainers en ontwikkelspecialisten de genodigden delen van cursussen en testen lieten ervaren! Vervolgens moest er door samen te werken een puzzel gemaakt worden die resulteerde in het Scalabor logo. Nadat ik die samen met de Arnhemse wethouder Martien Louwers aan de muur gehangen had, was het AOC officieel geopend! Van iedere wethouder van de 9 gemeenten ontvingen we als cadeau voor de opening een foto van een succesverhaal uit hun gemeente. Die foto’s moeten er over 12 maanden hangen, wanneer het centrum een jaar open is en we hopelijk heel veel mensen begeleid hebben naar zo passend mogelijk werk.

Traject bij Scalabor
Insteek van het AOC is dat mensen die nu nog in de bijstand of de ww zitten en op de een of andere manier een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, na een intake en een uitgebreid assessment werken aan werknemersvaardigheden. Tijdens dit traject kijken we goed naar wat iemand kan, wat iemand wil en wat we moeten doen aan begeleiding. Dat kan vervolgens betekenen dat we iemand direct kunnen detacheren bij een werkgever of dat iemand eerst een tijd in de Scalabor omgeving aan de slag gaat. Voor veel mensen is dit een extra stap die helpt om de stap naar de arbeidsmarkt te maken. Inmiddels mogen we ongeveer 10 nieuwe participanten per week verwelkomen in het nieuwe AOC en de verwachting is dat dat er nog veel meer worden!

In het nieuws
En dat moet ook wel want eerder in de week kwam de kamerbrief van staatssecretaris Van Ark uit waarin zij aankondigde met maatregelen te komen om het eenvoudiger te maken voor werkgevers om iemand met een beperking aan te nemen. Goed nieuws! Dat vonden ook mijn collega’s van ontwikkelbedrijven die ik trof bij de ledenvergadering van Cedris, de brancheorganisatie voor ons type bedrijf. Het was goed om daar nieuwe collega’s te ontmoeten en kennis op te halen over wet- en regelgeving en ontwikkelingen in de branche.

Dubbele boeking
Op woensdagavond moest ik mijzelf splitsen want ik was zowel uitgenodigd voor de uitreiking van de Gelderse Familiebedrijven Award, als voor een brainstormsessie met de Arnhemse Uitdaging! Door de wonderen van techniek, is het gelukt om bij beide een bijdrage te leveren. Voor de Arnhemse Uitdaging mocht ik mijn bijdrage in een video doen, waardoor ik fysiek naar de uitreiking van de prijs voor het beste familiebedrijf in Gelderland kon. Die prijs werd gewonnen door Bakkerij Hilvers waarbij staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken het bedrijf vooral roemde omdat ze een grote groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben! Zo zie je maar weer. Ik heb direct mijn kaartje aan de andere finalisten gegeven en aangegeven dat wij ze kunnen helpen om volgend jaar te winnen!!

Afscheid
Afgelopen donderdag heb ik samen met collega Cantor Barten en het team dat in Het Dorp werkt afscheid genomen van onze locatie daar. Het Dorp wordt in de komende jaren namelijk geheel opnieuw opgebouwd en onze locatie gaat binnenkort tegen de vlakte. Ons team verhuist daarom naar de Driepoortenweg waar we in de afgelopen weken een aantal mooie ruimtes klaar hebben gemaakt. Ze gaan werken in de voormalige trainingsruimtes vlak bij de receptie en vanaf donderdag 29 november zullen we het team daar welkom heten. Gezellig om ze wat dichter bij ons te hebben en wat vaker te zien!

Kennis maken en delen
Aan het einde van de week heb ik nog kennis gemaakt met De Voorwerkers: twee oud-Presikhaaf-collega’s die vorig jaar een eigen bedrijf begonnen zijn en op een kleinschalige manier montagewerkzaamheden uitvoeren met een groep van ongeveer 50 mensen uit de doelgroep, waaronder 11 Scalabor-collega’s. Fantastisch om te horen wat ze in korte tijd al bereikt hebben en we hebben dan ook afgesproken om meer samen te gaan werken en te kijken hoe we ook mensen voor leer-werkplekken kunnen gaan plaatsen. Direct daarna sprak ik de algemeen directeur van Intratuin die kwam kennismaken. Voor hem had ik direct goed nieuws, want we waren er net die ochtend in geslaagd om een hele goede nieuwe bedrijfsleider voor onze Intratuin aan te trekken. Een hele goede kandidaat met heel veel ervaring in de retail, die heel bewust voor ons als ontwikkelbedrijf gekozen heeft! Het gesprek met de directeur van Intratuin verliep overigens heel goed en ik was onder de indruk van de organisatie en de toekomstplannen. We hebben daarbij onder andere afgesproken dat wij de andere 58 Intratuinen volgend jaar bijpraten over de voordelen van inclusief ondernemen. Zo maken we goed gebruik van elkaars kennis! Geen slechte week toch?! 😊